Historie turbodmychadel:
První turbodmychadlo bylo patentováno roku 1905 Dr. Alfredem J. Buchim ve Švýcarsku. Dr. A.Büchi byl hlavní inženýr výzkumného oddělení podniku Sulzer Brothers, a v roce 1911 také vedl podnik Sulzer Bros, který se vyznamenal otevřením experimentálního závodu pro vývoj a testování přeplňování ve švýcarském městě Winterthur.
V roce 1915, Büchi navrhl první prototyp naftového motoru osazený turbodmychadlem Jeho vynález se bohužel ale setkal se značným neúspěchem - vzhledem k tehdy dostupným technologiím a výrobním procesům bylo turbodmychadlo velmi neefektivní a také poruchové. Dr.Buschi se však nevzdal a o deset let později oslavil první úspěšný start turbodmychadla na dvou typech lodí německé výroby, které byly osazeny dvěma turbodieselovými motory, každý o výkonu 2000 koní. Tento úspěch vedl Alfreda Buschiho k licencování celé řady výrobců v Evropě, USA a Japonsku k výrobě turbodmychadel.
Potenciál turbodmychadla byl rozpoznán i výrobci leteckých agregátů; v roce 1920 experimentální letoun poháněný motorem s turbodmychadlem značky General Electric překonal dosavadní rekord v nadmořské výšce. V tomto období byly turbodmychadla s axiálními turbínami také používány v různých námořních, železničních a stavebních aplikacích. Design turbodmychadla byl velmi zdokonalen během 2. světové války a to zejména díky jeho uplatnění v letectví - vojenské bombardéry B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator a B-29 Superfortress díky turbodmychadlu zvládaly vzlet do předtím nedotkutelných nadmořských výšek a tímto zajistili spojencům značnou strategickou výhodu. Design a zpracování turbodmychadla se během následujících let dále zdokonaloval a to zejména díky pokrokům ve vývoji žáruodolných materiálů a jejich přesného zpracování.
Výhody a fungování turbodmychadla:
![]() ![]() |
Typy turbodmychadel:
Technologie VNT | Technologie VGT |